Amman-Jerash

19 oktober 2019 - Jerash, Jordanië

Vandaag begonnen we met een bezoek aan de stad Amman.

Enkele feiten op een rijtje:

45% van de totale bevolking is vluchteling in Jordanië! Dit heeft voor een destabilisatie van het land gezorgd. De prijzen van voeding, huizen, enz ... zijn hierdoor fors gestegen.  Vele vluchtelingen worden wel aan het werk gezet, maar krijgen geen staatsburgerschap.

Jordanië is 90000km² groot ( ongeveer 2x Nederland). De helft van de bevolking woont in Amman. 90% is liberaal moslim en 10% christen.

Olijfkweek is hier heel belangrijk en er is ongeveer 20% werkloosheid.

Ons tweede bezoek ging richting moskee. Prachtig en rustgevend midden in de drukte van de stad. Onze gids Ghalib, zelf moslim zijnde, gaf ons een mooie uitleg van wat een goede moslim is. Een totaal ander beeld van wat wij voorgeschoteld krijgen in België.

20191019_103457

20191019_103808

Dan bezochten we Jerash. Een prachtig bewaarde Romeinse site.

20191019_145318

Elke zuil beweegt mee met de wind doordat ze aan de onderkant wat bol zijn gemaakt. Als je er een schroevendraaier tussen steekt, zie je die bewegen. Dit om aardbevingen te overleven. Elk stuk van een zuil wordt op elkaar gezet met mannetje-vrouwtje systeem.

20191019_150741

De oude stad was 1000 jaar onbewoond nadat ze was bedolven onder het zand door een aardbeving. Daardoor is ze goed bewaard gebleven.

Een unicum is het ovale forum waar vroeger markt was. De enige die ovaal is ipv rond.

20191019_151451

Het theater met nog steeds heel goede acoustiek. Ze staken in de oudheid buizen onder het podium die als klankkast moesten dienen. En het werkt nog steeds perfect! Tot op de bovenste rij hoor je haarfijn.

20191019_152401

Morgen gaan we richting woestijn zonder Wi-Fi 😉

Zonnige groeten van 29 graden warm!  X

1. Inge:
    19 oktober 2019
    Mooie beelden! Leuk jouw reisverslag, zo zijn we een beetje mee op reis.. Blij te horen dat alles goed gaat.. Geniet er volop van.. Liefs😘
  2. Sylvie:
    Doe ik hoor! 😘
  3. Mams:
    19 oktober 2019
    Mooie dag gehad op unieke site, genieten van de beelden, beleven het opnieuw mee!
    Morgen wordt ook super...
    Geniet volop 💕
  4. Sylvie:
    20 oktober 2019
    👍👍🤗
  5. Caroline:
    19 oktober 2019
    Heel mooie beelden en de info is echt interessant. Een land waar ik maar weinig over weet, maar dankzij jouw reisverslag leer ik het nu wat beter kennen.
    Merciekes en ik kijk al uit naar je vervolg!

Liefs,
    Caroline & Florian
    XXX
  6. Tasha:
    21 oktober 2019
    Zo tof! Ik kijk naar de woestijn verhaal toe! Ik ben ook benieuwd naar de definitie van "goede moslim" volgens jouw gids. You live you learn, right?
    Big hug XXX
  7. Sylvie:
    21 oktober 2019
    Een goede moslim :
    Bidt 5x per dag
    Onderhoudt diegene in de familie die het moeilijk hebben.
    Geven 10% van hun spaargeld aan de armen
    Gaan 1x in hun leven naar Mekka
    En doen mee aan de rammadan om zichzelf (hun lichaam) te leren controleren. Zelfcontrole.
    Moslim zijn heeft niets te maken met geweld en bomaanslagen.
    Ze mogen tot 4 vrouwen hebben in bepaalde gevallen. Als je vrouw geen kinderen wilt of ziek wordt bv, mag je een tweede vrouw nemen, ipv je eerste te dumpen (zoals wij doen) blijf je haar onderhouden. Enz ...
  8. Tasha:
    22 oktober 2019